پرسش:
درود و شب بخیر به مهمان گرامی. امروزه نقش ملیون چرا کمرنگ است بر عکس زمان پهلوی که مبارزه میکردند؟
کورش زعیم: فعالیت حزیهای مستقل از جمله جبهه ملی ایران در زمان پهلوی هم ممنوع بودند. تنها در 8 سال میان پایان جنگ جهانی دوم و کودتای 1332، ما آزادی و دموکراسی داشتیم. پس از آن همه حزبهای مستقل ممنوع و فعالان آن زندانی شدند. ما دوباره از سال 58 آنهم تا سال 1360 توانستیم آزاد فعالیت کنیم و سپس باز ممنوع و زندانی شدیم
پرسش: درود، درصورت امکان...جایگاه فعلی جبهه ملی در بین مردم کشورمان چگونه هست؟
کورش زعیم: به علت ممنوعیت حضور در رسانه های داخلی، از روزنامه و مجله گرفته تا رادیو و تلویزیون و دانشگاهها و باشگاهها، ما تنها میتوانیم از راه رسانه های مجازی و تلویزیون های فارسی برونمرزی دیدگاهها و راهکارهای خود را بشناسانیم، در صورتیکه اصلاح طلبان و اصولگرایان درون نظام صحنه تبلیغاتی کشور را در دست خود داشته اند. با وجود این، از راه همین رسانه ای مجازی جبهه ملی موفقیت خوبی داشته؛ ولی هنوز باید راهکاری برای رسیدن به نسل جوان، بویژه دانشجویان بیابیم. حضور و سخنرانی ما در دانشگاهها هم ممنوع است.
پرسش: با سلام لطفاً از جناب زعیم نقش روحانیان مخصوصا در کودتای 28مرداد را بپرسید و اینکه چرا در زمان مصدق بزرگ قاتلان افشار طوس را افشا ومحاکمه نکردند؟
کورش زعیم: روحانیان دو شاخه بودند، آنان که مصدق و جبهه ملی را پشتیبانی میکردند، مانند کاشانی (تا 30 تیر) و زنجانی و طالقانی و غیره و کسانی بودند که دربار را ترجیح میدادند. پس از 30 تیر شماری از مصدق بریدند. شرح آن مفصل است و من در کتابم به نام "جبهه ملی ایران از پیدایش تا کودتا" نوشته ام. اگر بحث آنرا اینجا آغاز کنیم پرسش پشت پرسش بلند میشود و بحث به اطاله میکشد.
درباره جریان افشارتوس هم خلاصه شرح بدهم که چهار نظامی از جمله سرلشگر زاهدی، و مظفر بقایی ( وکیل مجلس) متهم بودند. زاهدی را کاشانی (که رییس مجلس بود) در مجلس امان داد و لایحه رفع مصونیت از بقایی را نگذاشت تصویب بشود. آن سه نظامی دیگر هم که زندانی شده بودند به مجازات نرسیدند تا 28 امرداد که آزاد شدند.
پرسش: راههای خروج از این شرایط بد اقتصادی و سیاسی چیست؟
کورش زعیم: آنچه ما بطور رسمی پیشنهاد کرده ایم، اینست که پیش از اینکه کودتایی بشود، حمله ای از خارج بشود مانند عراق، یا شورش کور خیابانی بشود که بدتر از آبان 97 خواهد بود، آقایان مسالمت آمیز با تضمین امنیت و عفو عمومی جایشان را به یک کارگروه قانون اساسی بدهند تا مجلس موسسان انتخاب و قانون اساسی جدید تصویب و به رای مردم برسد و انتخابات آزاد برای مجلس و ریاست جمهوری زیر نظر سازمان ملل انجام گیرید. متن کامل پیشنهاد در تارنمای من بخش جبهه ملی ایران هست.
پرسش: درود، چرا ملی مذهبی ها در مورد زندانیان سیاسی و کشتار آبان بیانیه ندادند. اگر توان ندارند تعطیل کنند.
کورش زعیم: ملی مذهبی ها دیگر آن ساختار منسجم را ندارند و بیشتر انفرادی فعالیت میکنند.
پرسش: جناب زعیم، شما تا چه اندازه خطر تجزیه ایران را جدی می بینید؟ آیا تاکید زیاد جمهوری اسلامی بر امنیت، ما را نسبت به تجزیه ایران، زیاد از حد حساس کرده است یا نه واقعا تجزیه ایران، با توجه به تضعیف هویت و همبستگی ملی، خطری جدی است که باید در کنش های سیاسی و مدنی مان درنظر بگیریم؟
کورش زعیم: اگر آقایان بر ماندن و تداوم ویرانی و غارت ایران اصرار کنند و جنگ داخلی رخ بدهد، شکی نیست که عربستان کمک به شورش تجزیه طلبی در خوزستان خواهد پرداخت و امارات جزیره های سه گانه را تصرف خواهد کرد و ترکیه و باکو به شمالغرب ما تجاوز خواهند کرد. با توجه به استقرار نیروهای نظامی بیشتر کشورهای قدرتمند جهان که با جمهوری اسلامی مخالف هستند و همسایگان ما که در طی چهل سال گذشته که ما به تدریج ناتوانتر و فقیرتر میشدیم ثروتمند و قدرتمند شده اند؛ و بی اعتنایی جمهوری اسلامی به رفاه و حقوق مردم، جلوگیری از تجاوزهای سرزمینی اگر غیرممکن نباشد بسیار بسیار دشوار خواهد بود، و بهر حال از عهده این آقایان برنخواهد آمد.
پرسش: جناب زعیم، به نظر شما آیا می توان میان فعالیت صنفی و فعالیت سیاسی، مرزی قائل شد؟ اگر پاسخ مثبت است مرز میان فعالیت صنفی و سیاسی در چیست و چگونه می توان این دو را از هم تفکیک کرد؟
کورش زعیم: فعالیت صنفی در محدوده اشتغال آنان و سیاستهای دولت یا بخشی از دولت که مربوط به رفاه، حقوق و شغل آنان است انجام میگیرد. فعالیت سیاسی در رابطه با سیاستهای کلان دولت یا سامانه حکومت است و به همه مردم و آینده کشور مربوط است.
پرسش: تاثیر گذاری کانون های صنفی معلمان را در کنش های میدانی در مقایسه با جنبش مدنی اعتراضی اخیر ایران چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما می توان گفت کانون ها حد فاصل اعتراض عریان و حاکمیت هستند، که با سترون کردن اعتراض از سمت و سوی خشونت جلوگیری می کنند؟ آیا گسترش اعتراض ها منجر به درک این نکته از سوی حاکمیت می شود و یا شدت فشارها را بیشتر می کند؟
کورش زعیم: آموزگران دو نقش دارند. یکی که مانند هر گروه صنفی در باره حقوق و رفاه و شرایط کاری خود فعالیت میکنند، و یکی در مورد سیاستهای کلان که بر حال و آینده آموزش در کشور اثر میگذارد. معمولن آموزگران بیشتر نسبت به سیاستهای کلان حکومت حساس هستند تا صنف های دیگر. البته آموزگران گرایش کمتری به اعتراض عریان و خشونتگرایی دارند و حکومتها هم کمتر به رفتار خشونت آمیز با آنان گرایش دارند.
پرسش: آقای زعیم، شما تا چه اندازه، کنش های صنفی فرهنگیان را دنبال می کنید و ارزیابی تان نسبت به آن چیست؟ آیا می توانید چند نقطه قوت و ضعف کنش های صنفی فرهنگیان را بیان کنید؟
کورش زعیم: من به کنشگری فرهنگیان بیش از دیگران توجه میکنم و نسبت به آن حساستر هستم. زیرا آنان آینده کشور را می پرورانند. گرایش من اینست که کیفیت و رفاه زندگی خودشان و کیفیت آنچه برای خود و دانش آموزان خود می خواهند از مهمترین خواستهای صنفی است. من باور دارم که در ایران آینده آموزگران باید از مرفه ترین قشر های جامعه باشند تا بهترین ها به این شغل روی آورند و بهترین آیندگان را برای کشور پرورش بدهند.
پرسش: آقای زعیم، شما چه جایگاهی برای زبان فارسی در حفظ هویت و همبستگی ملی قائل هستید؟ آیا زبان فارسی در ایران، و از زمان رضا شاه به این سو، فراگیر شده است؟ یا تاریخی دیرینه تر دارد و فراگیری آن در ایران، به گذشته هایی دورتر می رسد؟ شما در میان دو گزینه "آموزش به زبان مادری" و "آموزش زبان مادری" کدام یک را برمی گزینید؟
کورش زعیم: زبان فارسی از کهنترین زبانهای جهان است. البته در طی هزاره ها و جنگها، هجوم اقوام و ظهور سلسله های مختلف حکومتی دچار تغییراتی شده، ولی ماهییت خود را نگه داشته و آسانتر شده است. زبان فارسی همه ما را به هم پیوند میدهد مانند زبان انگلیسی در امریکای مهاجرنشین که میهمان دهها زبان بزرگ جهان، نه تنها قبیله های بومی، است؛ ولی اگر بر زبان انگلیسی مسلط نباشید شما را نمی پذیرند. ارتباط آسان ما باهم در سراسر کشور است که ما را یک خانواده میکند. اگر ما نتوانیم همدیگر را بفهمیم دیگر علاقه ای به ارتباط با هم نخواهیم داشت. ما، جبهه ملی ایران-سامان ششم، در سند حقوق شهروندی خود ذکر کرده ایم که آموزش باید به زبان همگانی، ملی، مشترک یا هر چه میخواهید آنرا بنامید باشد و آموزش هر زبان دیگر در کنار زبان ملی آزاد خواهد بود.
پرسش: سامان بندی جبهه ی ملی به چه معناست ؟ (سامان یکم تا ششم یعنی چه؟)
کورش زعیم: فرانسه در دوران انقلاب خود "جمهوری یکم" را ایجاد کرد و در طی سده ها بنا بر نیاز تحولات اجتماعی، سیاسی و بین المللی تا کنون چهار بار آنرا روزآمد کرده و اکنون در جمهوری پنجم است. جبهه ملی هم همینطور بسته به شرایط، گاهی بخاطر تعطیل شدن هرگونه فعالیت که سالها طول کشیده، از شورای یکم در 1328، به دوم و سوم و چهارم پس از انقلاب در 1358 رسید. باز با ممنوعیت ها نتوانست فعالیت خود را علنی کند تا 1373 که شورای پنجم تشکیل شد. بار دیگر دچار ممنوعیت ها و دستگیری ها و تهدیدها و زندانها شد و در نتیجه کارآمدی خود را تا حدود زیادی از دست داد؛ تا اینکه ما در 1397، شورای ششم را تشکیل دادیم.
پرسش: روش (سبک) حکومت آینده ایران از دید شما چیست؟ شما چگونه حکومتی را برای آینده ایران مناسب تر میدانید؟
کورش زعیم: ما ایران آینده را در یک جمهوری پارلمانی بر پایه رعایت همه قانونهای بین المللی و بیانیه جهانی حقوق بشر، مانند همه کشورهای مردم سالار، تدوین کرده ایم که در آن دین و مذهب یک ویژگی شخصی خواهد بود نه حکومتی. ولی گزینه جمهوری ریاستی را هم به رای مردم خواهیم گذاشت.
پرسش: پیش از گذار، در حین گذار و پس از گذار جبهه ی ملی چگونه با دیگر احزاب تعامل خواهد کرد؟
کورش زعیم: ما با حزبها و گروههای سیاسی و مدنی که مایل باشند برای دوران انتقال همکاری داریم و پس از آن هم خواهیم داشت، زیرا در ایران آینده همه دیدگاههای سیاسی و عقیدتی برای فعالیت و ابراز وجود آزاد خواهند بود.
پرسش: سلام آقا رسول، دید و نظر آقای زعیم را نسبت به فعالیت مارکسیت را در حکومت مورد نظرشان بپرسید و آزادی احزاب.
کورش زعیم: من از شما بسیار سپاسگزارم که فرصت دادید دوستان را از دیدگاههای جبهه ملی ایران - سامان ششم- آگاه کنیم. من بارها در نوشتار و گفتگوهای تلویزیونی تاکید کرده ام که در ایران آینده همه دیدگاههای مستقل و ناوابسته به کشورهای دیگر آزاد خواهند بود سازماندهی کنند و مسالمت آمیز فعالیت کنند. من به صراحت بارها گفته ام که حتی پادشاهی خواهان، کمونیست ها یا حتی فاشیست ها هم باید حق داشته باشند در میهن خود فعالیت نرم افزاری کنند و در انتخابات شرکت نمایند.
پرسش: ماهيت سيستم هاي ديكتاتوري و استبدادي با مشكلات اقتصادي و يا صرفا فشار مجامع بين المللي تغيير نميكند و اين حكومت ها نشان داده اند كه براحتي دست به سركوب و كشتار ميزنند. آيا با چنين حكومتي صرفا ميتوان مبارزه بدون خشونت داشت؟ آيا جناب زعيم راهكاري براي تغيير رفتار حاكميت دارند؟
کورش زعیم: آری، ما طرحی منطقی و پذیرفتنی داریم و تلاش میکنیم آقایان را به عقلانیت دعوت کنیم. در غیر این صورت همه آنان آسیبی سخت خواهند دید و همه دزدی هایشان در داخل و خارج را هم از دست خواهند داد.
رسول بداقی: بار دیگر از بودن شما در گروه و پذیرفتن مهمانی سپاسگزار و خرسندیم.
کورش زعیم: سپاسگزارم و شب خوش.
رسول بداقی: دوستان من پیام شخصی فرستادم عذرخواهی میکنم. سپاس از اعضای ارجمند گروه و پرسش کنندگان گرامی. با پوزش از دوستانی که نشد به پرسشهای آنان پاسخ دهیم.
-0-