رحیم پور: حتمن در گزارش هم شنیدید؛ انتقادی را که برخی فعالان سیاسی مطرح میکنند اینست که چرا یک امپراتور باید چنین سمبُلی بشود، بهر حال منشور حقوق بشر هست، روز جهانی حقوق بشر هم هست. چرا در پی حقوق بشر به دنبال آن حقوق بشر جهانی نرفت، چرا باید به گذشته نگاه کرد، به ۲۶۰۰ سال پیش؟
کورش زعیم: کورش خودش را یک امپراتور نمی خواند، بعدها در قالب ادبیات غربی اروپایی او را امپراتور خواندند. کورش خودش را خادم مردم میدانست، دلیل گرایش اینست که وقتی ما خودمان آغاز و بنیانگذار حقوق بشر بوده ایم، این حتی ما را بیشتر متقاعد میکند که قانون حقوق بشر بین المللی را رعایت کنیم. وقتی حکومت ما رعایت نمیکند و سرکوب میکند، و ما میدانیم که هزاران سال پیش این آزادیها را داشته ایم و حکومت مردم را راضی نگه میداشته و آزادیهای مدنی را رعایت میکرده، و آزادی های مذهبی را و آزادیهای اقتصادی را، ما طبیعتاً گرایش پیدا می کنیم تا برای اینکه به خودمان انرژی بدهیم و مردم را امیدوار کنیم به آینده، وقتی که شرایط را برگردانیم به شرایطی که مردم راضی باشند و بسوی رفاه و آزادی بروند.
رحیم پور: آقای زعیم، از دید شما علت مخالفت جمهوری اسلامی و ممانعتش از برگزاری این روز چیست؟
کورش زعیم: ببخشید صدایتان قطع و وصل میشود ... متوجه نشدم... ولی امروز، اگر منظورتان اینست که دلیل گرایش چیست که دلیلش را خدمتتان گفتم؛ اگر گفتید چه جور برگزار شده، ما از سال ۸۶ که کورش را در پاسارگاد احترام گذاشتیم و سخنرانی کردیم ، و هر سال پس از آن سال مراسم برگزار میکنیم. خوشبختانه امسال مشاهده می کنیم که سرکوب زیاد و فساد زیاد که از حکومت می بینیم، مردم هم گرایش بیشتر پیدا کرده اند به شایستگی های کورش و کشورداری کورش، و آرزو می کنند و آرزو کنیم که روزی بتوانیم چنین کیفیتی از کشورداری را در کشورمان برقرار کنیم.
رحیم پور: آقای زعیم، نگرانی [نظام] باعث شد که امروز تجمعی برگزار نشود، ولی در سالهای گذشته شاهد شعارهایی بودیم که بعضأ محتوایی داشت که از دید بعضی از جامعه شناسان محتوای آن نژاد پرستانه بود، و این دیدی را ایجاد میکرد که آن تجمع، دستکم عده ای از ایشان، معتقد به برتری آریایی ها نسبت به دیگر نژادهای ایران بودند. این نگرانی مطرح شد، و چنین حرکاتی میتواند منجر به ایجاد تفرقه میان اقلیت های قومی در ایران بشود. نظر شما چیست؟ تشویق کردن ناسیونالیسم از نظر عده ای ممکن است به افراطیگری برود؟
کورش زعیم: ناسیونالیسم هیچ ارتباطی با قومی گرایی و فرقه گرایی ندارد؛ البته در هر گردهمایی ممکن است عده ای سوء استفاده کنند و شعارهای ضد حقوق بشری بدهند، ولی، بویژه در مورد هخامنشیان و بویژه حکومت کورش، بهیچوجه این مصداق را ندارد، چون او با همه قوم ها و همه کشورهایی که پیوستند به ایران، همه مذهب ها، همه دین ها و همه نژادها یکسان رفتار میکرد. اصولا در فرهنگ ایرانی هیچ تفاوتی میان نژاد و قوم و زبان و مذهب وجود ندارد. این مشکلاتی است که ما در جمهوری اسلامی پیدا کرده ایم، وگرنه حکومت کورش که نمادی برای حکومت مردم سالار در تاریخ ایران هست، بهیچوجه گرایش نژادی نداشته، زیرا امپراتوری کورش ( اگر بخواهیم آنرا امپراتوری بخوانیم)، همه نژادها را در بر میگرفت. آن موقع ما حدود چهل درصد جهان را داشتیم و گسترده ما همانا نیمی از جهان شناخته شده بود. بنابراین این شعارها سوء استفاده از یک تاریخ مورد احترام و ستایش جهانی است.
رحیم پور: از شما تشکر میکنم، کورش زعیم، فعال سیاسی و عضو جبهه ملی ایران